Här kommer tutorial på Sedelboxen

Ok, efter förfrågan kommer här en tutorial på sedelboxen :-)

Börja med att klippa ut en fyrkant så stor som du vill ha din box.
Du behöver också lägga till hur höga dina kanter skall vara.
Själv gör jag låga boxar och har därför lagt till ca 3-4 cm på varje sida.
Biga och vik kanterna som bilden visar.
Jag brukar låta den innersta "ramen" eller vad man ska kalla den vara
något bredare än den yttersta.



Klipp som bilden visar.



Sen är det bara att klistra ihop. Det blir mycket "gör som på bilden" men
det brukar vara enklast så ;-)
 


Av samma papper tar du sedan en remsa...lika bred som boxen och viker
så den passar runt om. Spara en liten flik att limma ihop den med.



Nu har du grunddelen färdig :-)



Sedan tar du Cardstock-Kraft och skär ut två fyrkanter som är lite större än boxen
så de sticker ut lite på kanterna runt om sedan. Klä in dem med valfritt papper. Själv har jag använt Melissa Frances - Maxine die cut.



Om du klipper lite i kanterna så är det lättast att få till det snyggt i hörnen.
Sedan limmar du dem under och över boxstommen.



Sedan har jag satt samma papper i botten på asken.



Tag en bit papper och vik till den så här på´t ungefär ;-)
Svårt att förklara men jag låter bilden tala :-)



Limma fast den i botten på asken så har du dina fack för rullade sedlar klara.



Sedan limNu ska du göra kortet. Jag har använt en vit kortstomme som är lite mindre än toppen.
Klädde tre sidor med samma blå cardstock och limmade sedan fast bandet...,
som denna gång fick vara spets för jag hade inget annat som matchade ;-)
Sedan dekorerar du helt efter tycke och smak och limmar fast kortet på boxens topp.



Kortet fastlimmat och min insida ser ut sisåhär.



Gillade det rutiga så det fick det bli på detta kort också. Använde glitterstickles tunt
kanterna för att få det lite gnistrande och glittrade även på tyllen.



Nu vill jag gärna se era askar, så hojta till när ni har gjort någon och länka till er
blogg så jag får komma och kolla! :o)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0