Två kort med nya stämpeln "Fjärilscollage"

Jag har scrappat några kort med den nya vackra stämpeln Fjärilscollage från Hella design dvs Storyhouses egen stämpelkollektion. Så fort jag såg den stämpeln skyndade jag mig till butiken för att skaffa en- den är ju så fin och den gav mig lust att experimentera lite.

Det första kortet lät jag gå i Vintagestil. Jag började med att ta en bit papper som jag skulle ha som bakgrund till stämpeln. Den målade jag med Distresser (Antique linen och Vintage photo) och när den torkat stämplade jag motivet med en distressdyna (Walnut Stain). Jag målade sedan fjärilarna och swirlarna med distress (Vintage photo) samt twinklings. Basen till kortet blev en ganska ljust brun cardstock som var i ungefär samma färg som den distress jag använt mest dvs Vintage Photo. Ovanpå det satte jag ett papper från Graphic45. När jag sedan skulle sätta på mitt stämplade motiv tyckte jag att det såg lite tomt ut. Jag tog därför en bit wellpapp som bakgrund. För att stämpelmotivet skulle framhävas målade jag lite på wellpappen med Cracklepaint dvs en akrylfärg som spricker när den torkar. Den framhäver den slitna looken. När jag fäst wellpappen och stämpelmotivet var det dags att dekorera. Spets tycker jag om och det passar så bra på vintagesaker. Jag tog därför en bit naturvit spets, smutsade ner den med Fluid chalk och fäste den. Sen ville jag sätta fast några rosor men insåg att jag inte hade några som passade färgmässigt. Jag tog därför några vita och målade dem. Det är inte så svårt som det låter. Man tar en Promakerpenna (i detta fall färgen Sandstone) och drar den sakta längs utsidan av blombladen. Färgen sugs in ganska fort så, beroende på hur långt in i blomman man vill att färgen ska gå, får man vara lite lätt på hand- ju längre man håller pennan mot blombladet, ju längre in i blomman går färgen. För att ge lite skimmer på blomman målade jag ett tunt streck längs med blombladen med twinklings (en glittrig färg som använder som vattenfärger-tillverkas inte längre men det finns några kvar i butiken). Jag snurrade blomstjälken runt en virknål, fäste lite brun tyll under blommorna för att fylla ut och fäste sedan rosorna (med glue dots). För att skapa balans på kortet och få fokus på stämpelmotivet satte jag fast några självhäftande pärlor i två hörn- dessa skapar den ”magiska triangeln” som hjälper till att få ögonen att titta på det man vill. Som pricken över i tog jag fram 3D-lacket och droppade några små droppar på rosorna för att ge en illusion om daggdroppar.

Några närbilder:
Här kan man se tyllet och "daggdropparna".
Här ser man hur jag målat rosorna,
kanske kan ni ana att de skimmrar också?
Här ser man lite av effekten med Crackle paint.
Färgen spricker upp när den torkat vilket gör att det ser lite äldre ut.
Jag hoppas att ni ser dem skimrande effekten av Perfect pearls här.

Det andra kortet blev lila. Jag fick nämligen några lila distressdynor (Milled lavender och Dusty Concord)  i julklapp och jag ville testa dem. Jag målade pappret jag skulle stämpla på först.  När det torkat stämplade jag motivet med distressdynan Dusty concord. Medan det stämplade fortfarande var blött tog jag en lila Perfect Pearls (ett skimrande fint pulver) och applicerade det med en pensel. När det torkat tog jag en torr tygbit och torkade bort det överflödiga pulvret. Jag valde ut en mörklila cardstock som bas till mitt kort, tog sedan ett gammalt skimrande papper jag hade bland mina spillbitar och fäste ovanpå cardstocken. För att rama in kortet tog jag en mörklila penna och ritade små stygn längs alla kanterna. Jag satte fast det stämplade motivet på 3Dkuddar för att skapa lite volym. Sedan tog jag lila blommor och fäste längs två sidor. Som mitt använde jag metallblommor med lila pärlbrads (jungfruben). När jag kommit så här långt kände jag att jag nog ville fortsätta på den vita/lila linjen och valde bort gröna blad mot vita utstansade fernkvistar. För att fylla ut lite tog jag en ljuslila Pearlmaker och duttade ut små pärlor mellan blommorna. Jag valde att sätta en blomma och fernkvistar i ena hörnet av det stämplade motivet också men när jag gjort det kändes inte kortet harmoniskt. Jag insåg att jag behövde balans- min magiska triangel saknades så jag stämplade en liten text som embossades i silver och därmed kom harmonin jag saknat fram.

Några närbilder:
Här har jag försökt vrida lite på motivet så att ni ska få se hur det skimrar.
En närbild på mina "pärlor" samt det skimrande pappret.
Även fernkvistarna skimrar lika mycket men det syns tyvärr inte just här.


Jag hoppas att ni fick lite lust att skapa lite kort nu. :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0