Beskrivning på runt flip-up kort (Circle flip-up card)

Ni som har varit i den fysiska butiken har redan sett det runda flip-up kortet jag gjorde och ni andra får se den här. Vi har fått många förfrågningar efter en beskrivning så här kommer den som utlovat:

Runt flip-up kort
(Fast jag tycker nog att det är en variant på ett minialbum, jag)

Du behöver:
4 cardstock (kartongark)
Några mönstrade (?) papper att dekorera med
Dekorationer
Dubbelhäftande tejp
band
Någonting runt som mall
sax

1. Lägg något runt som mall (jag valde en gammal stenkaka) och skär runt. Jag valde att rita med en penna och sen klippa ut. Gör detta med alla fyra cardstocken.

2.Vik pappret på hälften.

3. Vik sedan igen åt andra hållet.

4. Har du gjort rätt ska det se ut så här nu. Gör nu likadant med alla fyra.

5. Nu skär eller klipper du in mot mitten på en av de vikta kanterna.

6. Nu klipper du av del av "tårtbiten" Spara ca 1½ cm längst in.

7. Sedan klipper du din flik så den ser ut så här.

8. Nu ska du vika fliken som är bredvid så att den ser ut som på bilden. (Den ska alltså stå upp)

9. Nu dekorerar du dina fyra sidor dock på en sida dvs den sida som ligger uppåt på föregående bild.

10. Nu limmar du på den lilla fliken vi gjorde tidigare.

11. Fliken limmar du fast på undersidan av den biten som du vek förut. Har du gjort rätt ska det se ut så här dvs en "tårtbit"

12. Sedan limmar du fast dina tårtbitar rygg mot rygg. Här kan ni se att jag limmat ihop tre tårtbitar. Tänk på att inte limma ihop alla fyra utan du måste spara två ryggar som sedan ska bli albumet/kortet yttersida.

13. Har du gjort rätt kan du nu prova att vika ihop ditt album/kort

14. När du har det ihopvikt så fäster du bandet, rakt över. Du får känna av lite var det ska vara så att det håller ihop det och dels passar på när det är utfällt.

15. Färdigt ihopsatt!

16. Färdigt utfällt/öppet!

17. Andra sidan.

18. Första uppslaget

19. Andra..

20. Tredje..

21. Och sista..


Är det något ni inte förstår eller undrar över så är det bara att fråga. Jag sitter i butiken och papperspysslar varje måndag kl. 10.00- 18.00. Kom gärna förbi och visa vad ni gjort om inte annat, det är alltid lika kul att få se! :)
Hoppas ni fått lite inspiration nu!

Kram


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0