Tutorial på bokboxen

Efter förfrågan kommer här en liten tutorial på hur man gör en bokbox :-)

Jag anger inga mått, för jag mäter aldrig vad jag gör ;-)
Först får du bestämma dig för hur stor din bok ska bli.
När du har gjort det så lägger du till höjden på boken.
Jag själv har valt ca 7x10cm i botten och 2 cm hög.
Med andra ord så ska cardstocken vara 7+2+2=11cm x 10+2+2=14 cm.
Du bigar och viker ner 2 cm på kanterna och klipper som bilden visar.



Bara att limma ihop.



Jag har till bokomslaget här valt ett brunt cardstock men för att få
en stadigare bok så väljer du ett tjockare papper.
Storleken på denna ska vara en halv cm på varje sida längre än den vita boxbotten
så den kommer lite inuti.
Här har jag alltså 8+2+8=17cm x 11cm.
Där fick jag för att jag INTE skulle använda mått...blev visst enklast så ändå :-D



Mitten på bokfodralet "ryggen" viker du runt en penna eller dylikt så du får en rundad kant.



Fram och baksida har jag klätt med ett mönsterpapper.



Nu syns det lite dåligt då jag har samma bakgrundspapper som jag har klätt boken med,
men jag har valt att sätta brun cardstock på "ryggen" av boken.



Limma sedan fast den vita askbotten i bokomslaget.



Valde här att bara dekorera en pin och fästa på framsidan samt ett ord på bokryggen :-)
Band ihop den med ett enkelt snöre.



Hoppas ni gör många boxböcker :-) och att ni hojtar till när ni har gjort dem.
Vi är väldigt nyfika på att få se resultaten!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0